Tuesday 24 April 2012

Dia Terpikat

Assalamualaikum,

Sungguh,benteng pertahanan saya kian rapuh.Saban hari saya menerima pelbagai soalan yang dilontarkan.Padahal saya sendiri masih terkial kial bergelar mahasiswa yang dahagakan ilmu agama dan masih lagi belajar.Kadang kadang saya memberi jawapan yang sama kepada mereka mereka yang menyoal.Saya sedar,kawan kawan perlukan pembaharuan pada jawapan.Apa yang mampu saya luahkan,selain mengulang ngulang daripada apa yang dipesankan dalam Al Quran.

Tidak semua yang bertanya dapat saya jawab secara khusus.Ada yang saya baca terus doakan.Ada yang saya baca terus termenung,berfikir dengan perasaan yang simpati dan dada yang empati.Masyaallah,saya sering kalah dalam masalah yang datang menerjah.Namun saya sekali kali tidak akan mengalah.Kiriman mesej muncul."Awak kelihatan sangat soleh.Sudikah awak membimbing diri saya yang jahil ini.Saya ingin berubah.Saya ikhlas dahagakan petunjuk".Bulat mata saya membaca kiriman dari wanita itu.

Saya melihat cermin.Membimbing atau ingin mengajak bercinta.Peti sejuk hati saya mempersoal.Jika ikhlas mencari petunjuk,dia sepatutnya mencari ustaz.Bukan berjumpa saya.Berjumpa saya hanya menyebabkan ruang maksiat terbuka luaslah jawabnya.Tatkala saya memegang darjat nadzrul hadi,keegoan itu mudah merasuk diri.Sukar mengikut kehendak orang lain apatah lagi kehendak diri sendiri.Mengubah tabiat saya memang satu yang payah.Apatah lagi kehidupan yang terbiasa dengan alpa dan dosa.

Saya abaikan kiriman mesej tersebut.Saya berkongsi pendapat dengan anda semua.Dalam hubungan yang tidak halal,cinta yang fitrah amatlah senang bertukar menjadi fitnah.Sukar mengenali mana cinta mana nafsu kerana diri sendiri tidak pandai memandu.Saya berpesan supaya tidak bertindak bodoh mengucapkan "good bye" kepada dunia andai kehilangan cinta manusia.Patah tumbuh hilang berganti,yang penting Allah setia mencintai.Saya tertanya tanya,kenapa wanita kaya,cantik,bijak,menarik dan solehah tidak mendapat tempat di hati saya.

Saya semakin arif tabiat wanita ini.Secara peribadinya wanita sukakan cabaran.Yang mudah didekati,mudah juga disakiti.Yang sukar didapati,semakin bersungguh ramai yang mencari.Benar.Saya harus tajamkan duri.Agar cinta ini terpelihara untuk seorang isteri yang diredhai Ilahi.Saya tahu saya tidak mampu mengubah tabiat ini.Tapi saya mampu membantunya menjadi wanita sejati.Wanita pasti mengambil kesempatan di atas sebuah kesetiaan.Saya perlu atasi masalah ini.Caranya saya harus menghunus duri.Awas,jangan dekat.Jika mahu sila dapatkan dengan cara terhormat.Bukan dengan cara menghantar sms dengan tujuan ingin mengorat.Bukan juga dengan cara memberi senyuman kambing yang sweet ayu itu supaya saya terpikat.Saya dah penat dan tak larat bermain dengan cinta yang khianat.Wanita suka berjanji dan cepat berubah hati.Itu lumrah.

Biar wanita tahu,lelaki itu untuk di taat bukan di peralat
Semoga bermanfaat,maaf ye muslimat muslimat ^_^

1 comment:

  1. Sume org menginginkn yg terbaik utk diri nya.. insyaAllah .. tpi bersangka baik lah ngan ilahi diatas nikmat yg diberikn utk kita .. dan tabah dengan dugaan dunia.. (maaf krn diri msih mencari ilmu)

    ReplyDelete