Thursday 5 April 2012

Cinta Zaman Muda

Assalamualaikum

       Ramai orang keliru,bila tengok saya berpakaian smart macam pegawai kerajaan dan ramai orang hairan juga bila tengok saya pakai selekeh macam "orang gila".Ramai orang2 yang keliru tadi akan tanya kamu kerja apa?kamu suka apa?rendah diri saya bisik kat orang2 itu,"saya seorang budak sekolah".Kerja saya bersukan.Dari dulu sampai sekarang saya bersukan,saya bersukan macam2 sukan.Saya suka.Kalau sehari saya tidak bersukan,saya rasa macam hidup ini tak sempurna,tangan menggeletar,saya rasa macam nak terbalikkan tong sampah kasi terabur.

       Disebabkan duit belanja sekolah saya pagi tadi ada 50 sen,saya berenang dengan kaki dari rumah ke kedai wak Leman.Adalah lebih kurang 200 meter 'distance'nya.Jadi tak perlulah saya berbasikal.Lagi pun baru darjah 3,tak manis orang cakap,kalau Fixie wujud masa itu,memang dah lama saya tunggang.Sepanjang saya check-in dalam kedai wak Leman itu,fikiran saya runsing.Puas saya fikir benda apa nak beli kat kedai wak Leman ini.Sekejap2 bayangan Apollo,sekejap cekedis Bika,sesekali menjelma gula2 kapas.Cekedis Mamee pun banyak kali juga terbayang.Tekak saya makin tak stabil.Saya genggam erat duit syiling 50 sen di tangan,saya ambil keputusan lalu terus mencapai gula2 sugus.Saya berjalan kaki pulang ke rumah dengan tekak rasa macam nak makan Cekedis.

        Tepat pukul 5 petang,disebabkan hari sudah petang,maka inilah masanya saya nak menyihatkan badan.Tanpa berlengah lagi saya 'dress up' t-shirt sama seluar 'track shoot' dan berlari ke halaman rumah.Saya tengok dihadapan rumah jiran saya dah bersepah budak2 sama saiz macam saya.Entah main apa.Gaya2 nya kelihatan macam seronok .Tanpa membuang masa saya terus berjalan ke tapak permainan.Rupa2 budak sama saiz macam saya ini main lumba lari.Saya sertai.Entah bagaimana lawan saya seorang budak perempuan,Comel orang nya.Tapi payah sikit nak mengorat sebab dengar cerita budak perempuan itu sekolah kat tempat lain.Nak jumpa perempuan yang boleh buat saya terpikat memang susah.Hati saya berlagak,muka saya riya'.Sudah pasti saya menang lumba lari petang ini.

"Oyomosss..Gessett..Go..!
     
        Serta merta saya lari selaju pantasnya.Sampai terpejam pejam mata saya berlari.Laju sangat agaknya.Angin menghalang penglihatan saya.Garisan penamat makin hampir,dan akhirnya Nazmizan Mohamad junior berjaya memenangi acara tersebut.Senja pun hampir dekat,saya pun balik takut lewat,nanti nak solat.

"Lepas makan pisang,kulit pisang campak merata rata dalam dewan makan.Barulah hidup ini ada cabaran."

No comments:

Post a Comment