Thursday 5 April 2012

Jarak Menjaga Saya

Assalamualaikum


Semua insan di dunia ini pasti pernah merasai perasaan itu.Perasaan yang tidak asing lagi dalam jiwa saya sebagai manusia.Perasaan yang kadangkala hadirnya bukan saya duga bukan saya paksa.Memang sudah menjadi fitrah saya dan semua manusia untuk merasai perasaan itu.Cuma mungkin perasaan itu hadirnya berbeza bagi setiap individu.Saya tertanya tanya.Adakah ini cinta?Dalam diam perasaan itu hadir dalam hati saya.


Seperti insan lain,saya juga merasai perasaan itu.Perasaan yang bukan baru berbunga semalam,tetapi sudah 3 tahun saya simpan elok2 dalam peti sejuk hati saya.Saya sering tertanya tanya,salahkah saya mempunyai perasaan yang bukan saya reka cipta seperti robot Tranformers,perasaan yang hadirnya bukan saya paksa,perasaan yang sikit pun tidak berubah walaupun ujian menimpa,walaupun hujan turun menjelma.Dalam saya berenang melalui perasaan itu saya khuatir.Saya khuatir andainya rasa cinta itu melebihi rasa cinta kepadaNya,rindu yang saya pendam selama ini,saya khuatiri melebihi rindu untukNya.


Cukuplah saya pendam perasaan ini dalam hati saya.Body saya dan dia beribu kilometer terpisah.Hati saya dan dia juga beribu batu menjauh.Kini wajahnya mungkin telah menjadi samar2 dalam ingatan saya.Rindu saya yang tak menentu telah menjadi rindu yang ada hala tuju.Pernah satu ketika empangan air mata saya yang selama ini saya jaga melimpah.Saya tersenyum.Teringat kata2 nenek saya.Tak manis kalau muka kacak tapi menangis.Saya berhenti menangis.Tisu Premier di atas meja saya capai.Saya lap air mata saya.



Saya sedar,saya insan yang rapuh seperti kerepek pisang yang dimamah dengan gigi yang teguh.Kadangkala hati saya goyang seperti buaian melihat keadaan sekeliling yang semakin menelan.Iman saya akan goyah saat terpandang wajahnya yang indah.Hati bertambah rindu saat terbayang senyumannya yang sweet ayu.Saya pendam perasaan ini dalam2.Tiada siapa boleh melihat,tiada siapa boleh merasai.Saya yakin semua ini diari yang sudah tertulis olehNya buat saya.Saya tarik nafas 'in-in'.Ok,saya terima semua ini.Moga semua ini pengajaran buat saya.Bercinta itu fitrah,berkasih itu indah andai sudah bernikah,sama2 bawa dia menjadi seorang yang solehah,Kita jumpa di Jannah.

"Kerja sebagai penanam ubi kayu di belakang rumah memerlukan kesabaran dan pengorbanan yang tinggi."

   Ok,saya nak balik dah ni.Kita jumpa esok!




3 comments:

  1. Assalamualaikum dik,

    oo, hmm sy pernah terbaca ayat ini:

    Jika cinta dalam diammu itu tidak memiliki kesempatan berbicara di dunia nyata, biarkan ia tetap diam.. Kerana Allah punya rencana terbaik untukmu.. Jika dia bukan milikmu, maka Allah akan menghapus cinta dalam diammu itu dengan memberi rasa yang lebih indah dengan orang yang lebih tepat.. Jadi, biarkan cinta diammu itu menjadi memori tersendiri di sudut hatimu dan menjadi rahsia antara kau dan Pemilik hatimu...

    p/s: Doa kan juga supaya sy kuat, inshaAllah
    Cuma nasihat ^_^

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas nasihat.insyaAllah :)

    ReplyDelete
  3. knape najib tinggal kat belakang..?? hahaha

    ReplyDelete